fredag 13. desember 2013

Sceneantrekk: BertaSofie designet Cantus-smykke i gull

Cantus-smykket, designet av BertaSofie. (Foto: Katrine Kjøllesdal)

For vel et år siden fikk jeg i oppdrag av det trondheimsbaserte damekoret Cantus å designe tilbehør til sceneantrekket deres. De brukte fra før et hvitt basisantrekk på scenen – hvite topper og hvite skjørt. 

"Magnetized Space" av Lygia Pape (Brasil).

Da jeg lyttet til musikken deres ble jeg minnet om kunstverket "Magnetized Space" av Lygia Pape, som jeg hadde sett på kunstbiennalen i Venezia, der tråder av gull er festet i gulv og tak. Kanskje fordi klangen av stemmene i Cantus er varm og skinnende som gull? 

Det skulpturelle Cantus-smykket er delvis inspirert av kunstneren Lygia Pape. (Foto: Katrine Kjøllesdal)

Sammen med sceneantrekk-komiteen i Cantus valgte vi å gå videre på gull-temaet. 

Damekoret Cantus med tilbehøret Cantus-smykket, designet av BertaSofie. (Foto: Katrine Kjøllesdal)
Cantus ønsket et samlende og dekorativt element, som de kunne bruke sammen med det hvite grunnantrekket. De ønsket også noe voluminiøst og skulpturelt.

Damekoret Cantus synger julekonsert i Vår Frue kirke. (Foto: Katrine Kjøllesdal) 
Nå er det over et år siden jeg leverte de ferdigdesignede og -produserte Cantus-smykkene til koret. Her er bilder av scenetilbehøret i bruk, fra julekonserten deres i desember 2012. Tusen takk til fotograf Katrine Kjøllesdal for flotte bilder!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar! :)