lørdag 12. mars 2011

Frisk frokost på 3 minutter: Havregrøt med mango, frø og nøtter


I den seneste tid har jeg oppdaget at mikrobølgeovnen ikke bare er for å varme opp rester. Man kan faktisk LAGE mat i mikroen. (Fins det en oppskriftsbok for mikromat?)
Denne havregrøten tar for eksempel bare 3 min å lage i min mikrobølgeovn, og smaker supergodt og friskt!

1,5 dl havregryn
2 dl vann
(en liten skvett melk)
1/4 ts salt

1/4 mango kuttet i biter
solsikkefrø
sesamfrø
linfrø
hasselnøtter

Bland havregryn, vann og salt i en skål. Ha en skvett melk oppi hvis du vil. Jeg syns det er greit å bruke en skål med litt kant, som den på bildet, for da søles ikke grøten utover i mikroen selv om den koker litt mye. Sett skålen i mikrobølgeovnen på maks styrke i ca 3 minutter (prøv deg fram, tiden varierer litt fra mikro til mikro). Imens kan du kutte opp mangoen i biter. Jeg har kjøpt meg en mangokutter som gjør det lettere å unngå steinen i mangoen. Ta ut den ferdige grøten fra mikroen, legg på mangobiter og strø over solsikkefrø, sesamfrø, linfrø og hasselnøtter. Kjemperaskt, kjempesunt og kjempeNAM!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar! :)