mandag 13. desember 2010

Endelig skal dei takast!

Jeg har gledet meg og ventet spent siden september. Nå er tiden kommet, nå skal likøren tas!

Jeg lærte å lage likør i fjor, av en søt venninne med lidenskap for mat og gode smaker. Da lagde vi likør av Eikeplommer fra plommehagen hennes i Mjøndalen. Den var fantastisk god!

I år har jeg utvidet reportoaret, og har satt hele 4 forskjellige likører. En plommelikør (denne gangen med trønderske plommer), en eplelikør (fra egen hage), en appelsinlikør og en bringebærlikør.

Noe av det jeg liker så godt med likør er at det tar tid å lage. Dette er ikke noe enkel hurtigmat, og det finnes ingen snarveier. Den må bare få stå i fred og godgjøre seg, mens vi går og venter og lurer på om smakstilsetningene ble suksess, eller om vi må prøve noe annet neste gang.

I kveld skal likørene siles og tappes på flasker, og bli til hyggelige julehilsener til kjente og kjære, samt eksklusive dråper vi selv kan by på. Jeg gleder meg veldig til å smake!

3 kommentarer:

  1. Oi, oi, oi! Så fine bilder, de var til å få vann i munnen av! Nydelige farger og nydelige former. Når satte du bringebærlikøren? Håper du legger ut bilder av likøren på flaske også. Klemmeklemklem :-)

    SvarSlett
  2. Satte vel bringebærlikøren i slutten av sept el beg av okt tror jeg, var bare de aller siste bæra som hang ijen på busken, overraskende til å være så seint på høsten, men de så helt fine ut:) Bringebærlikøren er bare en miniporsjon, kanskje bare såvidt 2 dl, så det blir en eksklusiv munfull:)

    Har ikke fått likøren over på flaske ennå, jeg må finne en korkestapper..! Kanskje de har slikt på traktøren:)

    SvarSlett
  3. Supert. Jeg lager krøkebær likør og solbærlikøren , bare ca 2 dl. her også var kjempegod. Mye solbærsmak og passe søt. til kaffen etter at vi hadde åpna pakkene. Klem.

    SvarSlett

Hei! Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar! :)